Friday, July 03, 2009

Update kek and cupcakes


Macam yang saya sebut-sebut dua tiga hari ni, minggu lepas saya cuti dua hari, Khamis dan Jumaat, sibuk menyiapkan tempahan cupcakes, buat tahun ni, ini order terbesar kami, si cantik manis, Farah, awek dari Melaka telah order cupcakes sebanyak 1,100 pcs, and lagi 50pcs untuk 3 tier wedding cuppies. Cupcakes harganya cuma RM1.50/pcs (ada 4-5 patern dibuat, and ada 4 flavour, vanilla, choc, blueberry and capucino)

Sejak Rabu petang saya dah membakar cupcakes, membawa ke Khamis, khamis pagi sampai ptg dalam pukul 2 saya bakar sudah almost 800pcs ++ rest kejap, kang meletop oven meks kang, cadangnya lps maghrib akan sambung bakar. Takdir Allah, time maghrib tu le, black out, huwaaaaaaaaaaaa, dengan ada 45pcs cupcakes calam oven (burn je, sbb belum sempat dibakar, dah black out) mujur buttercream dah siap bancuh satu periuk besar, kira enough untuk 800pcs tu la. Cuma nak complete baking tu je tertangguh. Jadi kami siapkan order ni dalam gelap, dengan cahaya lilin.

Remember lampu gaselin laki saya tu? ewaahh time nak melawa dia elok je menyala, tapi time diperlukan boleh pulak sumbu dia dah abeh. sudahnya dengan beberapa batang lilin tu le bancuh kaler, main agak je la, tak dpt nak pastikan cukup terang atau tak kalernya. Mula-mula buat dalam rumah, panas le beb, angkut kerusi meja buat kat porch keter, tak berapa panas, ehehe macam piknik pulak, mujur pintu pagar kami jenis kayu yang disusun rapat, jadi dari luar tak le jelas aktiviti kami. Si abang dah adik pun tido kat luar, bawah Anjong Kaseh. (eh ada wartawan majalah deco-deco tengok Anjong tu dan hntr email pada saya nak shot rumah saya, hahah lawak le, cik wartawan, nanti-nanti le, rumah saya bukan lawa pun, buat malu je la..tunggu sy hias cantik-cantik ye nanti saya email semula)

ok meh layan gambar pulak gambar black out dah tunjuk kat entry bawah kan, ni tunjuk pic order je la.. kotak dan riben tu harga asing ye, ribbon tu dibeli oleh Farah, kotak saya tolong belikan, harganya dalam 50 sen, ada kaler pink dan purple jugak, tapi terlupa la nak ambik pic, sebok sangat.
Photobucket

ni antara jenis-jenis patern yang disiapkan, pack masuk dalam kotak, kitaorg letak gam sikit kat bontoh cup tu supaya keknya tak terbalik. Tengok Mr. Grey sendat dan penuh, si Abang ikut, duduk sempit sebelum deliver ke tuan rumah, ehehe ada sekali tu darling belok, kotak jatuh hempap dia. Ehehee jalan lancar dari Putrajaya - Melaka, Alhamdulilah, nak cari rumah pun tak susah, map tak sempat print, pakai on laptop je tengok, bateri laptop pulak nyawa-nyawa ikan je, suspen sungguh.
Photobucket

Ni 3 tier wedding cuppies
Photobucket

dan ini pun Farah punya juga, amat suspen nak baut kek bertingkat ni, ni first time saya buat ni... siap minta darling tolong bacakan doa, agar dipermudahkan. Alhamdulillah, berkat doa suami dan redha dia, saya dapat siapkan kek ni, kek pun elok di bakar, di sapu cream pun mudah, licin dan mudah, cuma idea mendeco tu pastilah kena improve lagi kan.. buat kek beso dan cupcakes ni berbeza, kek beso silap bukan boleh tukar-tukar kek, atau korek cream dan sapu semula.
Photobucket

Photobucket

To Farah, thanks bebanyak beri peluang pada kami menjadi sebahagian dari yang melengkap majlis kahwin awak, oh ya untuk sebelah pihak lelaki pun diaorg order cupcakes, and kek 2 tingkat ni pun sebenarnya untuk majlis rumah pengantin lelaki esok..ehehe kira saya dah publish dulu sebelum tuan punya badan tengok sendiri.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino