Thursday, December 27, 2007

Raya haji and hari pertama najmi sekolah


I'm back...
lamanya bercuti...eheheh bercuti dari kerja, dan cuti mengupdate blog..
sebenarnya cuti lama pun takder ke mana, lepak kat rumah je, kami cuti dua hari sebelum hari raya haji, tapi disebabkan kesihatan aku yang tak berapa menggalakkan untuk travel-travel jejauh, dan kena banyak bed rest, maka plan kami untuk balik beraya di kampung dibatalkan, so kami lepak kat rumah je...

Tapi raya kami tetap meriah, still ada rendang, ketupat palas, ketupat nasi, ketupat2 tu kami beli kat warta bangi, then beli dua ekor ayam, untuk di buat rendang, darling yang bereskan semuanya, dia cuci ayam, aku tolong kupaskan bawang, potong serai, lengkuas, halia, cili kering, dan darling basuh dan blend semuanya, santan beli yang dah siap diperah, then aku humbankan semua dalam kuali, then darling tukang mengacau rendang sampai selamat di masak.

Petang tu, kesiankan Najmi yang tidak beraya di kampung, aku buatkan sebiji kek utk dia, sbb kalau ikut kalendar islam, hari raya haji ialah hari dia dilahirkan, so kek ni untuk birthday dia lah mengikut kalander Hijrah. pagi raya ada tetamu datang beraya, so jamu makan ketupat dan rendang dan kek.

Kemudian-kemudian hari seterusnya kami lepak kat umah je setiap hari, petang-petang kami keluar 3 beranak, minum-minum petang, pekena cendol, abc je, pehtu balik lepak kat umah.

Hari Isnin lepas bawakan Najmi pegi piknik kat Ulu Yam, baru je sampai, Najmi masuk dalam air tak sampai 15 minit hujan turun, then dia tukar baju, kami pun nak gerak balik, tapi berkat doa ibu, aku ni berdoalah agar Allah tangguhkan hujan seketika, bagilah anak aku puas mandi manda, Allah makbulkan, hujan berhenti dan Najmi tukar baju dan masuk semula dalam sungai, lebih sejam dia berendam hujan turun semula dengan lebatnya, tapi masa tu kami dah selamat masuk dalam kereta.

so inilah gambar-gambar raya kami
Photobucket
darlingku sedang memasak rendang, gambo rendang sedang dimasak, kek besday najmi yang sememeh tu, gambar kenang-kenangan kami, dan gambar Najmi di Ulu Yam.

And today, 24hb, alamak tengah update blog ni jam 11.59pm :-), today ialah Najmi first day orientasi kat sekolah dia, sebenarnya pagi tadi aku mmg pening-pening lalat, dan tak berapa larat nak berjalan-jalan, tapi demi anak nan sorang nak masuk sekolah, aku kuatkan semangat, pegi juga taklimat dan orientasi sekolah, eheheh walau kekerapan aku ke bilik air berganda-ganda, sampai naik segan keluar masuk dewan pegi toilet. Tapi aku pegi jugak...dan sangat seronok tengok dia seronok.

Lega tengok toilet sekolahnya bersih, sbb anak aku ni peel sikit, kalau toilet kotor, dia nak berak pun boleh tak jadi nak berak sbb dia mmg tak selesa, haru betoi.

Ermm tapi kan, i am not sure perasaan aku ni normal ke over, bila tengok dia berbaris, then dia di bawa guru-guru ke kelas untuk sessi penilaian, and dibawa keliling sekolah, aku rasa bangga and sebak pun ada..i feel like, he is growing up, not my small boy anymore, then mula fikir, camner dia pegi toilet alone, nak makan kat kantin, nak berebut dengan yang lain, nak tukar baju, nak pegi bersukan, then balik naik bas sekolah, pegi transit kat taska, then bersiap naik van pegi sekolah agama pula, dia kena berdikari, tiba-tiba aku rasa, macam alamak, camner ek nanti... boleh ke dia buat semua tu nanti. alahai..over ke aku??

ok ni pic dia kat sekolah
toilet yang dikira bersih, dan setiap depan kelas, ada locker, so dia tak perlu usung byk barang, yg pic ke tiga, dia dengan Ammar, anak jiran sebelah rumah, sebaya dia.
Photobucket

Mama dan babah doakan Najmi akan cepat belajar, dan akan mudah menyesuaikan diri...
We love you Najmi...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino