Wednesday, March 21, 2007

Syukur Alhamdulillah


Pertama kali syukur pada Allah, atas berita gembira ini.

Keduanya terima kasih kepada kawan-kawan yang membaca blog ini, atas doa ikhlas korang semua, terima kasih banyak-banyak, tak dapat nak menjawab di komen terima kasih tu, terus ucap di sini saja.

Semalam pegi Klinik Kesihatan kat Prst 9 tu, sbb memang doktor bagi appoinment suruh datang semalam, nak repeat check urine, (hari tu kencing kotor, so doktor bagi ubat suruh makan, tapi aku tak makan, sebab naluri aku kuat kata aku pregnant, hehehe) tapi masa tu aku suruh doktor check untuk pregnant, aku ingat doktor tu order la suruh buat sekali. Tapi masa register semalam, dan check urine, rupanya dia just check untuk kencing kotor tu..huhuhu, pehtu dia ckp dah ok dah, tak payah repeat, then aku tanya result pregnant, dia ckp tak check, peh tu dia tanya aku pregnant ke? Aku cakaplah aku buat test sendiri ada dua line. Doktor kata, kalau macam tu betul la tu. Tapi aku nak confirmkan betul-betul. Dia cakap pergi makmal balik buat test ari kencing lagi. Huhuhu dua kali kerja.

Pegi lab, then tunggu balik kat bilik doktor. Jumpa doktor balik, then doktor kata confirm, result dari lab positif, doktor buat culculation, kata doktor 7 minggu, tapi itu berdasarkan kiraan last period aku 25/1/2007, naluri aku lak kata kurang sikit dari tu, sebab Najmi dulu pun lambat, dan yang kedua pregnant sampai gugur pun sebab lambat, dan yang ini pun sama, cumanya yang ini masih dekat jugak dapat detect. Najmi dulu memang jauh beza. Ikut kiraan doktor 20 minggu, tapi bila scan baru 16 minggu.

So doktor kata, kena amek ubat darah tinggi sebab tekanan darah aku dah 130/80 masa tu, dan ada history ada darah tinggi masa mengandung, then dia tanya nak bukak buku merah ke? (buku selalu guna untuk check up), dia kata boleh buat anytime time office hour. Aku cakap, buat hari ni tak boleh ke? malas datang lain lain, penat menunggu. Dia cakap ok. Lepas bukak buku merah kat kaunter depan, kena pegi kencing dan amek darah lagi..huhuhu again!!!

Lepas tu tunggu kat bilik rawatan untuk ibu hamil, nurse check, alamak, urine ada albumin, reading 1+ adehhh, then tekanan darah naik le pulak 130/90 terus le kena pegi jumpa doktor balik...adehhh tunggu lagi nak jumpa doktor balik... adeh...baru first time check ni dah ada dua dakwat merah dalam buku...ampeh... lepas check, story nagn doktor pasa first pregnant dulu, doktor kata suruh check balik tekanan darah anytime dalam minggu ni. adoi la... Tp mananya tak naik, dari pukul 7.30 pagi aku kat situ, sampai dekat pukul 1 masih di situ, dengan laparnya, letih dan penat menunggu. Gilo, macam serik, lepas ni nak terus check up kat spital je la.

So, doktor jangka bersalin bulan 11, hehehe aku jangka aku bersalin bulan 9, huhuhu bulan posa tu... Apa pun kalau takdir yang ini pun keluar tak cukup bulan macam abang dia, harap sihat dan kuat macam abang dia... lahir 1.215kg, sewaktu 30 minggu kandungan, tapi kuat, tak perlukan oksigen, tak masuk ventilator, just duduk dalam incubator je... harap-harap this coming baby pun kuat macam tu, tapi kami berdoa, biarlah dia cukup sampai at least 34 minggu. kalau boleh tahan 9 bulan lagiii la bagus...

So kengkawan, sila berikan petua-petua yang tidak memudaratkan untuk turunkan tekanan darah tinggi semasa pregnant ni??? aku amalkan skrang minum jus epal dan belimbing tanpa gula, air rebusan daun sup, dan lagi...need petua-petua lain pulak.....

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino