Monday, March 21, 2005

Najmi and Chicken Pox

My sweet little hero kena demam campak. As usual, for the first experience anak kena demam campak, kami tak tau that the bintik-bintik kat beberapa bahagian badan dia last week is the chicken pox. Aku ingat bintik-bintik biasa, sebab Najmi memang kulit putih dan kulit dia memang sangat sensitif. Aku ingat bintil-bintil tu keluar sebab masa kami balik last week ke Ipoh masa ayah sakit, because dia guna sabun ketul yang dikongsi with all the cousin. Kulit dia memang sensitif, sebab tu la kat rumah kami biasanya guna body shampoo or gel kat bilik air, jarang ada sabun ketul, kalau ada pun biasanya kami just letak kat bilik air tetamu.

Kalau balik kampung pun angkut juga body shampoo sekali sebab risau kalau dia kongsi-kongsi sabun maka naiklah merah ruam. Sama juga kalau duduk hotel, dia mandi kat swimming pool, nanti merah-merah kulit dia. Ermmm nak buat macam mana, mama terlebih bedal soya masa mengandungkan dia kot.

So hari Rabu Malam tu, aku check the bintik-bintik dah naik kat 'nonek' dia, dah dekat celah-celah peha, aku cuak. Call mak, kata mak betullah campak, remember last 2 week dia demam panas, sampai panas badan cecah 39 darjah celcius? Mak kata memang kalau nak jadi campak, budak demam dulu, kejap panas, kejap sejuk, kemudian elok, dan baru keluar campak. Kami terus bawak dia ke klinik, doktor kasi ubat demam, ubat gatal dan ubat untuk sapu kat badan. Esoknya aku terpaksa bawa dia ke office, takkan kita nak hantar ke taska, nak cuti boss dah bising, menjelang tengahari aku pergi ke Taman Warisan, belikan dia air kelapa. Balik rumah kami air kelapa, kemudian dia tertidur, aku pun terus minta off petang tu. Esoknya Jumaat, pagi petang aku ada meeting, aduh camner ni? Plannya aku akan hantar dia balik kampung Jumaat malam naik bas. Babahnya pulak ada ada training kat PD dari Khamis sampai Ahad, aduh pening aku.

Last-last dalam pukul 11.00 hari Khamis tu aku call mak, tanya kalau mak boleh ke sini ambil Najmi. Mak kata boleh, kelam kabut mak minta anak jiran belikan tiket, pukul 2.30 mak naik bas dari SP, petang tu aku call Salina, ajak dia temankan aku ke Pudu mengambil emak. Pukul 6 lebih kami dari Putrajaya, kami tiba di Pudu lebih kurang jam 7.15 kot, lepas solat magrhrib semua baru mak call dia tunggu depan Hotel apa tu dulu Hotel Impiana, turun cari mak, Salina bawa Najmi tunggu dalam kereta. Balik dari situ, sebelum sampai rumah, aku singgah lagi Taman Warisan, beli lagi sebiji kelapa muda, dan minta daun Mambu dari pak guard situ. Mujurlah Pak Guard tu baik hati, tolong kami ambilkan, sebab pokoknya tinggi.

Malam tu Najmi meracau-racau, kejap-kejap jaga, nak minum air, pukul 3 pagi, dia terjaga dan kata nak tengok tv. (kami tidur kat hall bawah jer) aku bukakkan tv, dia layan tgk filem gemilang kat astro. Aku sedar jam 4.30 pagi, dia dah tertidur semula. Esoknya petang, lepas maghrib keluar hantar mak dan Najmi ke Puduraya lagi, kali ni ajak Yadziz sekali, buat menemankan aku dan Salina nanti. Si Najmi suka naik bas, aku tak risau sangat, aku naik atas bas sekali, cium-cium dia, dan dia suruh aku turun, kata dia,"pergilah turun mama, nanti driver tu tutup pintu mama tak boleh turun," he..he..excited dia naik bas balik kampung. On the way balik, kami singgah kat Serdang minum-minum, ajak Rudi sekali yang jadi orang bujang jugak.

Salina tidur rumah aku malam tu, aku ni badan saja besar tapi penakut. Esoknya kami meround Jalan TAR, pegi SOGO, pegi Pasar Malam Nida dan Langsat pun join sekali. Sampai ke malam, letihnya, dah tualah katakan. Dulu-dulu berjalan kaki dari The Mall ke Bus Stand Klang menten jer. Sekarang berjalan dari Sogo, Jalan TAR, Jalan Masjid India, ke LRT Masjid Jamek pun pancit. Balik tu lenguh-lenguh kaki, semua anak-anak dara tu bermalam kat rumah aku, sebab esoknya diaorang nak pergi kenduri di Seremban. Aku pun jadi macam anak dara jugak, ha..ha...terima kasihlah kepada mereka-mereka yang sudi bersama kala aku memerlukan bantuan...terharu!! Itulah istemewanya Geng Jurnal...aku memang hargai...nilai persahabatan yang ada dalam kelompok ini.